Annemieke in Azie

Samraong, Oddar Meanchey Province

Ik ben nu 5 dagen in Cambodja, om precies te zijn in de plaats Samraong (Khmer voor 'inpenetrable jungle'), een uur rijden van de grote stad Siem Reap. Ik verblijf samen met 8 andere vrijwilligers vanover de hele wereld in een 'homestay' waar heerlijk voor ons gekookt wordt en tussen de bedrijven door veel gechilled wordt in de hangmatten.

Het was even wennen, misschien wel meer dan ik van te voren had gedacht.

Om te beginnen de temperatuur; 35 graden en een behoorlijke luchtvochtigheid maken dat je hier de zon ontwijkt, gigantisch loopt te zweten en het liefst om de tien minuten onder de douche gaat.

Dan de armoede. Er zijn maar weinig huizen van steen, de meeste zijn van hout. Mensen met een golfplaten dak hebben geluk, want de tropische buien zijn heftig. Anderen hebben een rieten dak dat ze daar niet tegen beschermt. De meeste houten huizen staan dus ook op hoge palen. Maar ze zijn niet groot en vaak wonen er grote families in. Een groot deel werkt de hele dag op de rijstvelden. Sommige hebbe een 'winkeltje' weten te openen langs de weg, op de markt, of gewoon op hun eigen 'stoep'. Op de markt is er niemand die je aandacht vraagt of zelfs maar naar je toekomt als je zijn of haar waren staat te bekijken. Ze wachten geduldig tot je ze aanspreekt, al zullen ze voornamelijk Khmer begrijpen en geen Engels. 'Hello' is t enige dat men kent, en kinderen roepen t graag naar iedere toerist die ze zien. Maar ze bedelen niet. Geweldig vinden ze het om je een hand te geven, of te spelen. Verder zijn ze erg bescheiden.

Ik begin de culturele normen toe te passen; als iemand naar je lacht, altijd terug lachen, maar niet te lang naar iemand kijken. Geen hand geven maar groeten door je handen tegen elkaar voor je kin te houden. Altijd je schoenen uitdoen wanneer je iemands huis betreedt. Opzij gaan, zeker als je iemand van t andere geslacht tegenkomt, want vrouwen mogen mannen (behalve hun 'relatives') niet aanraken en andersom, behalve als iemand in gevaar is. Ik was blij te horen dat deze omgangsvorm/norm voor kinderen niet geldt. Iemand bij t hoofd aanraken is overigens al helemaal not-done, want 't hoofd is heilig volgens het boeddhisme.

Ik vind het boeddhisme een interessante en mooie religie, maar daarover later meer, want we gaan zo met de groep vrijwilligers naar Siem Reap , om de tempels van Ankor Wat te bekijken. En om in een hostel met zwembad te verblijven ;)

Maaraangezien onze taxi over een uur komt en ik nog moet lunchen en mn tas inpakken, laat ik het hier even bij. (Misschien maar beter..)

Groetjes aan het koude (?) Nederland :)

Reacties

Reacties

Peter

Hoi Annemieke,
Leuk om je eerste reisblog te lezen! De cultuurschok is dus duidelijk te merken, zo lees ik. Eigenlijk dus heel goed dat jullie eerst het land en cultuur leren kennen, voordat je volgende week aan het werk gaat. Geniet van de indrukken!
x x x, je pa

annemieke

Nou qua shock valt t wel mee hoor ;) Indrukwekkend, dat wel.

Evelien

Annemieke aan de andere de andere kant van de aardbol!
Wat een avontuur! Indrukwekkend allemaal hoor, mooi om te lezen. Vast nog veel mooier om mee te maken! Geniet daar nog van alles en wat de wereld daar te bieden heeft! Ik hoor (lees) graag meer verhalen ^_^

Liefs van de andere kant van de aardbol :)

Dorine

Hey Annemieke,
Leuk om te lezen. Zo heb ik het waarschijnlijk ook ooit ervaren toen ik voor het eerst in Azie ging reizen. je zult je er snel thuis gaan voelen. mensen zijn zo aardig en gastvrij. Geniet van deze mooie eerste indrukken en ervaringen. Het zijn prachtige landen met mooie cultuur. Benieuwd hoe je Ankor Wat vond. Ik ga je volgen!
X uit een fris Nederland

Jonathan

Leuk, zus! Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Geniet ervan, groetjes x!

Jolien

Hoi Annemieke,
Wat leuk om je eerste ervaringen te lezen!
Het klinkt nu al als een interessante cultuur waar wij nog best wel eens van zouden kunnen leren.
Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

Geniet, geniet en geniet van dit prachtige avontuur!
Liefs,

Jolien

Marleen

(Link van je pa gehad) Wat een avontuur! Fijn dat je het naar je zin hebt; ben benieuwd hoe het lesgeven bevalt
groeten,
Marleen

Corina

Hoi Annemieke,
Via de link (gekregen van je vader) heb ik je indrukwekkende foto's bekeken. Wat een fantastische ervaring, veel tegenstellingen met Europa. Ben benieuwd naar het bouwen van een schoollokaal!
Groeten en geniet van deze bijzondere reis

Peter

Hello teacher,
Dank voor dit mooie verhaal !
Enne, 'met een hamer, hamer, hamer, en een zaag, zaag, zaag,...' (maar dat is meer voor de tropische buien, als je het zou moeten uitleggen).
x x x, je pa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!