Annemieke in Azie

Noord-Vietnam!

Leuk die berichtjes n.a.v. mijn vorige blog, bedankt :)


Odette is helaas naar huis, en ik vlieg morgenochtend naar Maleisie.
We hebben de afgelopen twee weken in het noorden rondgereisd, en we zijn heel blij dat we daar zoveel tijd voor hebben genomen.

We kwamen aan in Ha Noi, waar we net zo'n hektiek verwachtten als in Saigon, maar dat viel mee. Ha Noi is een oude stad, en oogt gezelliger dan het modernere Saigon, naar onze mening dan. Het grote meer Hoa Kiem is erg mooi en omgeven door bankjes, perfect voor ons. Zittend op zo'n bankje overkwam ons hetzelfde als in Saigon; Studenten die hun Engels met je willen oefenen. Toen we overgegaan waren op een kaartspel, bleken we nog interessanter te zijn. Een paar Aziaten kwamen erbij staan om te kijken, waardoor anderen weer dachten dat er iets bijzonders gaande was, en zo stonden er al gauw meerdere mensen te kijken naar hoe wij aan het kaarten waren. We gingen er niet beter door kaarten, maar grappig was het wel :P

De Ha Long Bay was onze volgende bestemming en die was nog mooier dan op de foto's. We gingen regelrecht naar het eiland Cat Ba, omdat we daar goede verhalen over gehoord hadden. We kwamen terecht in een oase van rust. Hier konden we gewoon oversteken zonder dat er iemand aankwam, hoorden we voor het eerst in weken geen continu geclaxonneer, kortom; echt een eiland :) Het strand was er een uit de reisboekjes. En nog leuker; We waren de enige. Aangezien het wintertijd is, de buitentemperatuur zo'n 20 graden en het water behoorlijk fris, komen er niet zoveel mensen op het strand af. Een privestrand is allerminst vervelend, dus we besloten wat langer te blijven dan gepland en op het gemakje dit eiland te gaan verkennen. We kwamen een paar gezellige Zweden en een Australier tegen, en we besloten de volgende dag samen te gaan kayakken. Kayakkend het uitgestorven gedeelte van de Ha Long Bay verkennen, we hadden het slechter kunnen treffen. Het was heerlijk weer, en na een klein uurtje kayakken besloten we een uitgestorven strandje op een eilandje uit te kiezen, om de rest van de dag te blijven relaxen, frisbeeen, eten, relaxen, drinken, goede muziek delen, relaxen, volleyballen en relaxen. Toen de zon begon te zakken stapten we weer in de kayakken, om vanaf het water een prachtige roze zonsondergang te kunnen meemaken. Die zonsondergang ging iets sneller dan we dachten, waardoor we het laatste stukje in de schemering moesten afleggen. Toen het donker was kwamen we weer aan op ons eigen eiland. Een van de meest memorabele dagen tot nu toe :)

Ik had een bungalow voor ons uitgezocht midden in de natuur voor de laatste dag, want dat leek ons leuk. Dus: Wij de taxi in en het adres laten zien. Taxichauffeur begint te rijden en zet ons af bij... de haven. Wij uitleggen dat hij het vast niet goed begrepen heeft, want we moeten de berg juist op, de bungalow ligt ergens daarboven. Nee nee, jullie moeten de boot hebben. Nee joh, we moeten de berg op, dan neem je geen boot. Meer Engels dan ''You take boat'' kan men in de haven niet, dus we laten ons maar terug brengen naar het stadje waar we vandaan kwamen. Daar vragen we het nog eens bij een Tourist Info en ja hoor, de bungalow die ik heb uitgezocht, ligt op een plek die je alleen kunt bereiken met een boot, die je afzet aan de andere kant van het eiland, vanwaar je met een busje naar boven wordt gebracht. Het hele grapje kost behoorlijk wat, want de ferry is al weg en er zijn alleen nog privebootjes. Nou ja, dat moet dan maar! Dus wij weer terug naar de haven (met dezelfde taxi, de chauffeur heeft er waarschijnlijk nog de hele avond om moeten lachen) en daar pakken we een bootje om ruim drie kwartier later en zeker 5 graden kouder te arriveren aan de andere kant van het eiland. En daar staat gelukkig een busje van het hotel om ons op te halen. We zijn zo'n beetje de enige in het hele 'park'. Vinden we niet heel raar, want het is niet veel meer dan 10 graden na zonsondergang. Ook dit was een van de memorabele momenten ;)
De volgende ochtend maken we een pittige klim naar de top van de berg, vanwaar we een fantastisch uitzicht hebben over een groot deel van het eiland en in de verte een stukje zee (van de Ha Long Bay).

We hebben erg veel zin in Sa pa, het andere ''pareltje'' van het noorden. Plaatjes van geelgroene velden - die ik dankzij googleafbeeldingen - in mijn hoofd heb, blijk ik te moeten wissen. Het is winter, dus de velden zijn droog en dus eerder bruin dan groen. Ook is het koud (dus wat een goed idee was het om een winterjas te laten maken in Hoi An in plaats van een vierde jurkje), maar desalniettemin is het prachtig. Danzij het vinden van een restaurant met Nederlandse eigenaar kunnen we een dag later achterop motorbikes genieten van de steeds veranderende uitzichten over de rijstvelden, de terrassen, de bergdorpjes, de watervallen... We bezoeken het huis van een vrouw die tot het Dao-volk behoort. Dit volk is te herkennen aan hun donkere kleding met gekleurde versiersels en vooral hun rode mutsen. Deze varieren van kerstmutsformaat tot meer kabouter Plopformaat, ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen ;) Binnen in het huis dat volledig van hout is, staat haar man in een gigantische pot te roeren. Het blijkt rijstwijn te zijn en natuurlijk moeten we proeven. Ik zou het eerder rijst'wodka' willen noemen en ik vraag me af of ze die gigantische ketel zelf soldaat maken of verkopen. Ik hoop het laatste.
We slapen in een homestay midden in een dorpje, met het mooiste uitzicht tot nu toe. Het is van een Australische man en Vietnamese vrouw. Die vrouw kookt het beste eten voor ons dat we tot dan toe hebben geproefd, en Andrew maakt zoveel koffies voor me (met VEEL melk en suiker welliswaar), dat ik het na een paar dagen ook echt lekker ga vinden. Misschien word ik toch ooit nog eens een koffiedrinker... (Later kreeg ik ergens per ongeluk zwarte en dat was toch nog een stap te ver, maar zeg nooit nooit.)
Verder daar in de bergen gewandeld met een Vietnamese gids, een meisje van het H'mong-volk. Zij dragen felgekleurde sjaals over hun hoofd en kleurrijkere kleding dan het Dao-volk. Ze liep voor me uit over glibberige zandweggetjes, de rand van een rijstveld (terras) waar ik een paar keer bijna afviel, en langs een prachtige waterval. 24 Net als ik, maar al twee kinderen. Heel normaal hier. Verder kletste ze ook in het Engels tegen me. Dat is minder normaal. De mensen met een baantje in de ''toeristische sector'' kunnen echt niet allemaal Engels. Maar zij had het van de toeristen geleerd. Het was een tof tochtje.

De laatste twee dagen waren we weer in Hanoi, waar we een superleuke kookcursus hebben gevolgd en we de geheimen van de overheerlijke pork-claypot hebben geleerd en springrolls hebben leren maken (wat nog simpeler was dan ik dacht).

Dit begint een behoorlijk lang verhaal te worden en dat komt waarschijnlijk omdat ik eindelijk weer eens van een toetsenbord en pc gebruik kan maken en ik dus lekker doortyp.
Maar morgenochtend ga ik om kwart over 6 richting vliegveld, dus is het mooi geweest.

Ik ben erg benieuwd of ze in Maleisie dezelfde.. bijzondere.. gewoontes hebben; Je aanstaren, roggelen en op de grond spugen (Had ik daar al eerder iets over geschreven?).
Als dat niet zo is, zou dat al een hele verbetering zijn op zich..
Ik laat het weten! ;)

Liefs!

Reacties

Reacties

odette

Nee! We moeten niet met de boot, we moeten op dit eiland zijn...! Tsja het was idd een avontuur ;) alles bij elkaar was het een geweldige maand!! Nog heel veel plezier en tot over een maandje! Xx

Peter

We leven heerlijk mee, op deze manier. Leuke avonturen ! We zien uit naar de - ongetwijfeld vele - foto's van al die volksgewoonten, eilandjes en bergen.
Geniet van Maleisië !
X X X, je pa

Marlies

Wederom een prachtig verhaal om te lezen Annemieke. Je maakt ons warm voor een reisje die kant op ;)
Goede reis morgen. Hopelijk geniet je net zo van Maleisië als van Vietnam: veel plezier!
x

Onno

Leuk om te lezen al die verhalen! Ben benieuw wat je allemaal in Maleisië meemaakt!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!